Sensorische Integration – Für Logopäd*innen und  Sprachtherapeut*innen und Ergotherapeut*innen/Sensory Processing – an introduction for speech- and language therapists


English Version below

 

Logopäden und Sprachtherapeuten, die mit Kindern arbeiten, wissen, wie schwierig es sein kann, den individuellen Bedürfnissen des Kindes gerecht zu werden. Vor allem dann, wenn das Kind Schwierigkeiten bei der Verarbeitung von (sensorischen) Informationen hat, es schwer zu aktivieren scheint, zu aktiv ist oder sehr empfindlich auf Sinneseindrücke reagiert.

In diesem Workshop lernen Sie das grundlegende, aktuelle und relevante Wissen über die sensorische Verarbeitung und ihre Auswirkungen auf Sprechen, Sprache und Ernährung. 

Dieser Workshop konzentriert sich auf die klinische Arbeit mit Kindern mit und ohne kognitive und/oder neurologische Störungen.

 

Für die Teilnahme sind gute Englischkenntnisse erforderlich.

 

Inhalte:

- Wie funktionieren die Sinnessysteme und wie erkennt man Stärken und Schwächen bei der Verarbeitung von Informationen, die von jedem dieser Sinnessysteme stammen: auditiv, visuell, taktil, olfaktorisch, geschmacklich, vestibulär, propriozeptiv und interozeptiv

- Welchen wechselseitigen Einfluss haben Erregung, Aufmerksamkeit und Sinnesverarbeitung aufeinander?

- Implikationen für das Erreichen von Sprech-, Sprach- und Ernährungszielen in der Therapie

- Wie können sie kleine Dinge in ihrer Therapie ändern, um den individuellen Entwicklungsbedürfnissen ihrer Klienten gerecht zu werden?

- Wie können sie Lehrern und Betreuern helfen, die Bedürfnisse jedes Kindes in seinem eigenen Umfeld zu verstehen?

 

 

 

Am Ende dieses Workshops werden die Teilnehmer in der Lage sein:

- Sensorische Verarbeitung zu definieren und ihre Bedeutung für den Bereich der Sprachtherapie zu verstehen

- die Rolle der Sinne für die Entwicklung, das tägliche Funktionieren und das Lernen zu verstehen

- das "Sensorische Profil" anzuwenden und zu interpretieren

- einen grundlegenden Behandlungsplan aufstellen, der sensorische Informationen nutzt, um spezifische Ziele in der Sprach-, Sprech- oder Ernährungstherapie zu erreichen 

Therapie zu erreichen 

 

English Version:

Speech- and language therapists working with children know how difficult it can be to meet the individual needs of each child. Especially when this child has trouble processing (sensory) information, seems difficult to activate, is too active or very sensitive to sensory input. In this workshop you will learn the basic, recent and relevant knowledge on sensory processing and its implications for speech, language and feeding. This 3 day workshop focusses on clinical work with children, with and without cognitive and/or neurological disorders. Winnie Dunn’s quadrant model for sensory processing will be used throughout the workshop to guide clinical reasoning.

 

Topics that will be covered:

- How do the sensory systems work and how can you identify strengths and weaknesses in the processing of information coming from each of these sensory systems: auditory, visual, tactile, olfactory, gustatory, vestibular, proprioceptive and interoceptive.

- What is the reciprocal influence of arousal, attention and sensory processing on each other and their implications for reaching your speech-, language- and feeding goals in therapy.

- How can you change little things in your therapy to reach your clients individual needs for development.

- How can you help teachers and caregivers to understand the needs of each child in their own setting.

 

At the end of this workshop the participant will be able to:

- Define Sensory Processing and understand it’s implication to the field of speech and language therapy and feeding.

- Understand the neurological foundations and connections to Sensory Processing.

- Understand the role of the senses in the development, daily functioning and learning.

- Adjust their therapy using sensory information to reach specific goals for speech-, language- or feeding therapy.

Kosten: 

625,00 € 


Kursleitung: 

Karin Brinkmann 

 

After having worked as a speech and language therapist in her private practice in the Netherlands for 25 years, in 2016 Karin started focussing on mentoring SLP's, OT's and PT's, teachers and (professional) caregivers. Her main specialty is children with speech (-motor) and language disorders, sensory processing disorders, and/or neurological disorders.

Karin: "I have been teaching workshops and speaking at conferences since the late 90's, aiming to help professionals see what difference the understanding of ‘dynamic systems’ can make in helping our clients to develop speech, language, and feeding skills. I believe it can make treatment easier and more effective, while stressing the importance of working in a functional way".

 

Karin travels around the world to teach about speech-motor development (PROMPT) and Sensory Processing.

 

Karin will be teaching in English but she understands German and can also speak it at a basic level, so questions can be asked in German if this has the individual’s preference.

 

 

 

 

 

Kursort:

Carl-Benz-Straße 6,

67590 Monsheim

 

Termine:

12.09.-14.09.2024

 

frei

 


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